вівторок, 6 грудня 2011 р.

ДОЧКА ПРОМЕТЕЯ


В творі «Іфігенія в Тавриді» устами Іфігенії Леся промовляє: 

Стій серце вражене, вгамуйся, горде,
Чи нам же, смертним, на богів іти?
Чи можем ми змагатись проти сили
Землерушителів і громовладців?
Ми, з глини створені… А хто створив нас?
Хто дав нам душу і святий вогонь?
Ти, Прометею, спадок нам покинув
Великий, незабутній! Тая іскра,
Що ти здобув для нас від заздрих олімпійців,
Я чую пал її в своїй душі,
Він мов пожежі пломінь, непокірний…
……………………………………………
«Тяжкий твій спадок, батьку Прометею!»

Вогонь Прометея - це нескорений вільний дух , який палахкотить в людині, не допускаючи узгодження з будь-яким проявом неволі.
Приспаний дух людини, поневоленої і прикутої до скелі абсурдного буття - ось в чому трагізм нашої реальності!. Вирішення цієї проблеми Леся бачила в пробудженні духу людини і сіяла в людські душі  іскри Прометея. 25 літ.

О, не один нащадок Прометея
Блискучу іскру з неба здобував,
І безліч рук до неї простягалось,
Мов до зорі, що вказує дорогу.
І розсипалась та велика іскра
На іскорки малесенькі, незначні,
І кожен іскорку ховав, неначе скарб,
У попелі, холодному віддавна;
Вона не гасла, тліла в тій могилі,
Та не давала ні тепла, ні світла,
А сміливий нащадок Прометея
Знаходив смутну долю свого предка:
Вигнання, муки, нерозривні пута,
Дочасну смерть у дикій самотині…
…………………………………….
Брати мої, нащадки Прометея!
Вам не орел розшарпав груди горді,-
Бридкі гадюки в серце уп’ялись.
……………………………………..
Ні, ви поховані в землянках, звідки навіть
Не чутно брязкоту кайданів, ні стогнання,
Ні непокірних слів…
Бридкі гадюки - це страх, це прагнення наживи, це згода з рабським становищем, терпіння і покора поневолювачам. Зараз рабство набуло найдосконалішої форми - коли людина у прагненні безмірного споживання стає добровільно рабом.
Життя Лесі невіддільне від життя свого народу, його неволя терзала її душу, спонукала до подвигу самопожертви. Ці страждання двадцятилітньої  Лесі відображені в віршах,  присвячених духовному побратиму Івану Франкові:

Україно! плачу слізьми над тобою…
Недоле моя! що поможе ся туга?
Що вдію для тебе сією тяжкою журбою?
Гай-гай, невелика послуга!

Але ці переживання не даремні, бо вони пробуджують дух і підводять його до межі терпіння, а за межею -  вибух :

Всі наші сльози тугою палкою
Спадуть на серце,- серце запалає…
Нехай палає, не дає спокою,
Поки душа терпіти силу має.

Леся бачила всю безглуздість поточного життя і виносила мрію про життя в інших вимірах - життя в стихіях волі, братерства, любові, в пізнанні світу і самого себе, в єдності людини і природи і прагнула перенестись в той вимріяний світ. Лесі 21 рік:

Сон літньої ночі колись мені снився,
Коротка та літняя нічка була,
І сон був короткий, - він хутко змінився
І зник, як на сході зоря розцвіла.

Чудовая мрія, розкішна та ясна,
Кохано в ту ніч огорнула мене,
Приснилась мені люба доля прекрасна,
Приснилось невидане щастя дивне.

Була я щаслива, безмірно щаслива;
Приснилось мені… Та того не списать!
Де в світі є мова така чарівлива,
Щоб справжнєє щастя могла розказать?

Поглянула я , що вже нічка зникала,-
І душу мою огорнула печаль;
І тихо-тихесенько я промовляла:
«Сон літньої ночі! Мені тебе жаль!..»

Я щастя не маю і в мріях не бачу,
Бо іншії мрії у серці ношу;
Коли я часами журюся і плачу,-
Я щастя у долі тоді не прошу.

Для інших і доля, і щастя хай буде,
Собі я бажаю не сну, а життя,-
Хто зосну прокинувсь, хай щастя забуде,
Йому вже до щастя нема вороття!
В листі до Кримського Леся написала про себе:

 «…скептична розумом, фанатична почуттям, до того ж давно засвоїла собі «трагічний світогляд», а він такий добрий для гарту».

В обставинах того часу в Лесі було достатньо підстав для трагізму. 33 роки.

…Хоч би вже не сутінь,
а тьма сурова залягла кругом,
я ще не здамся,буду прислухатись,
чи не заглух в душі мій давній грім,
тривожно думкою загляну в саме серце,
чи в ньому ще спалахують часами
колишні блискавиці,- а як ні,
            якщо мене зима пройме до серця,
мою весну таємну переможе,
мої дивниці-квіти поморозить,
то я скажу: ні, я сього не ждала!
Умри, душе, розбийсь, холодне серце,
так жить не варт!

Мабуть, одна із сторінок вимріяного світу відображено в одному із останніх творів Лесі - в «Лісовій пісні». Вона вже була дуже хворою і снила рідним краєм, де народилася і провела дитинство. І саме яскраві спомини дитинства,легенди і народні вірування та розкішна природа волинського краю надихнули її до написання «Лісової пісні»:
Мавка:
 Ти розкажи мені, я зрозумію,
бо я ж тебе люблю… Я ж пойняла
усі пісні сопілоньки твоєї.

Лукаш:
Пісні! То ще наука невелика!

Мавка:
Не зневажай душі своєї цвіту,
Бо з нього виросло кохання наше!
Той цвіт від папороті чарівніший -
Він скарби  т в о р и т ь,  а не відкриває.
У мене мов зродилось друге серце,
Як я його пізнала. В ту хвилину
Огнисте диво сталось.

Той, що в скалі сидить:
…В твердиню тьми й спокою
тебе візьму я. Ти туди належиш:
Ти бліднеш від огню, від руху млієш,
Для тебе щастя - тінь, ти не жива.

Мавка-Леся:
Ні! Я жива! Я буду вічно жити!
Бо в серці маю те, що не вмирає. … (1911рік.)

        Алла та Володимир Степаненко.
         Лютий 2011 рік.
 *****
Жила серед лиха, співала пісні,
Крізь сльози сміялася дзвінко…
У душу навіки запала мені,
Співачка життя – Українка.

І знов серед лиха у прірви на дні,
Від справжнього сонця в затінку –
Живою водою здавались мені
Вогнисті слова Українки.

А зараз у плетиві мрій і надій
До зір підіймається стрімко,
Те світло, що ти запалила в мені, -
Ти чуєш мене, Українко!

        Алла  Степаненко

Немає коментарів:

Дописати коментар