вівторок, 3 вересня 2013 р.

ВАСИЛЬ СТУС – ПОЕТ І ПАТРІОТ (до роковин з дня смерті)


Як став поетом, Василь Стус розповідає у власній дуже короткій автобіографії до збірки „Зимові дерева”, надрукованій у 1970 році в Брюсселі (Бельгія). Там він висловив головне кредо свого життя, якого дотримувався до останнього подиху, проте ми - читачі не можемо його сприймати однозначно. Чому?


Судіть самі. Стус  пише: „Ненавиджу слово „поезія”. Поетом себе не вважаю. Маю себе за людину, що пише вірші. Деякі з них – як на мене – путящі. І думка така: поет повинен бути людиною. Такою, що повна любові, долає природне почуття зненависті, звільняється від неї, як од скверни. Поет – це людина. Насамперед. А людина – це, насамперед, добродій. Якби було краще жити, я б віршів не писав, а – робив би коло землі. Ще –зневажаю політиків. Ще - ціную здатність чесно померти. Один з найкращих друзів – Сковорода.” (Київ, 1969)
Отже, Василь Стус не вважав себе поетом, але ми знаємо, що за свої поетичні твори, зокрема за збірку „Дорога болю” він був нагороджений у 1991 р. Шевченківською премією (посмертно), а за свою останню збірку „Палімпсести”, яка вийшла за кордоном у 1985 р. під час його другого ув’язнення, Стус був висунутий на здобуття найвищої у світі Нобелівської премії славетним німецьким літератором Генріхом Беллем. І цілком можливо, що саме це висунення прискорило смерть політв`язня.
Відтак, за всіма ознаками – Василь Стус був не просто поетом, яких в Україні багато, а видатним, навіть геніальним поетом, якого шанує весь світ!
Проте Василеві друзі-шестидесятники, котрі його добре знали по боротьбі проти радянського режиму та по перебуванню у концтаборах, стверджують що „Головним твором Стуса є його життя” (Євген Сверстюк). Публіцист з Ленінграда Михайло Хейфець, що перебував разом із Василем у Мордовії, із сумом зазначав: „На зоні у мене виникло почуття, що мало хто з українців усвідомлював, який великий поет живе серед них у наш час”. „В особистому спілкуванні мене вражало у Василеві те, що при зовнішній величавості, відчувалась у ньому внутрішня невпевненість у собі. Здавалось, він не розуміє справжнього масштабу свого обдарування. Мабуть, відсутність зримого успіху в літературі (того, що зветься „літературною славою”) та обережне ставлення однодумців вплинуло на його самооцінку”.
Чому ж українці не дуже звертали увагу на твори Стуса? Я бачу 2 головні причини. По-перше, маже всі митці-шестидесятники, такі як Іван Світличний, Ігор Калинець, Микола Руденко та безліч інших писали вірші у концтабарах. Бо для творчих людей, інтелігентів поезія була чи не єдиним способом не збожеволіти у цьому ворожому тюремному світі, в умовах постійного знущання, приниження людської гідності й виснажливої праці. Тому ув’язнені українці й не вирізняли Стуса-поета серед інших віршарів.
По-друге, мова Василя Стуса дуже незвична, хоча й українська. Наприклад, Микола Руденко прямо казав, що він не розуміє його писань. Чому? Оскільки Василь у творчості дотримувався не звичної нам шевченківської співучості, а схилявся до стриманих у формі, часто неримованих зразків західноєвропейської культури, яка на той час в Україні майже не застосовувалась. Його вірші сповнені неологізмів та слів у незвичному вигляді, коли дієслова стають іменниками і навпаки, наприклад жевріти перетворюється на жеврість, а пазурі, дзьоби на „опазурились солов`ї, одзьобились на нашій Україні”.  Поет вигадує багато нових дієприкметників: сколінені, прочернене, гільотинований, зчужилий, надсило, визорений; створює складні слова, особливо з частиною само – самовтрата, самовигнання, самосмерть.
Навіщо він так робить? З метою зробити кожне слово у віршах максимально влучним, надати йому подвійний зміст, нову глибину, за рахунок чого весь твір стає більш компактним і водночас більш виразним. Вірш „Над осіннім ставом” із збірки „Веселий цвинтар”, написаний наприкінці 60-х років, є одним із зразків концентрації новотворів у В.Стуса і передає його відчуття трагічності майбутнього:

Цей став повісплений, осінній чорний став,
як антрацит видінь і кремінь крику,
виблискує Люципера очима.

 П’янке безодня лащиться до ніг.

Криваво рветься з нього вороння
майбутнього. Летить крилатолезо
на утлу синь, високогорлі сосни
і на пропащу голову мою.

Охриплі очі збіглися в одне –
повторення оцього чорноставу,
насилу вбгане в череп. Неприхищений,
а чуєш, чуєш протяг у душі?

Треба зазначити, що ще Андрій Малишко, який робив анотацію на його першу публікацію у „Літературній газеті” в 1959 р. помітив: „Добре знання мови визначає культуру цього молодого здібного літератора”, а Михайло Хейфець згадує: „Книга, яку він постійно носив при собі в зоні, називалась „Словник поліських говірок”. Тобто, поет наполегливо працював над вдосконаленням знання рідної української мови, оскільки саме мова була його втіхою й інструментом боротьби із радянською владою.
Тепер пропоную повернутись до питання, яке поставила на початку: ким же, насправді, був Василь Стус – поетом чи незламним борцем проти тоталітарного режиму? На мій погляд, ці дві іпостасі Стуса доповнювали одна одну і стимулювали обидві до розвитку.
Спробуємо побіжно дослідити еволюцію особистості Василя Семеновича за допомогою його творів у скороченому вигляді.
У молоді роки він поводився як пересічна людина:
     Учора, як між сосон догоряв
мій день домашніх клопотів, я думав:
життя – занадто довге задля нас...
     Добутися б до п’ятниці, на тиждень
бодай хоч раз пірнути в самоти
невистояний алкоголь. Спинитись
обличчям до пітьми. Хай буде сніг
І хай на лиця падає схололі.         (Х.1963)

Одружившись, відчував себе цілком щасливим:
На роботі дружина. У яслах – син.
Тиша. Розкошуй.
Поки години пік – сиди. Втішайся...
     Порожнеча щастя.
Дякую, Господи!     (1969)

Але з часом, Василь усе більше вивчає поезію світу, занурюється у філософію, думає. Через це надходить усвідомлення абсурдності радянського життя.
     Отак живу: як мавпа серед мавп,
чолом прогрішним із тавром зажури
все б`юся об тверді камінні мури,
 як їхній раб, як раб, як ниций раб...

Добра освіта, точніше самоосвіта, допомагає зрозуміти, що між проголошеними гаслами демократії у СРСР і тим, що відбувається в дійсності, – прірва. Свідомість поета починає роздвоюватись:
 Мені здається, що живу не я,
а інший хтось живе за мене в світі
в моїй подобі.  Ні очей, ні вух,
ні рук, ні ніг, ні рота. Очужілий
в своєму тілі. І, кавалок болю,
і, самозамкнений, у тьмущій тьмі завис...

Між тим Хрущовська відлига закінчилась, інакодумців почали саджати в тюрми. У вересні 1965 р. Стус разом із Іваном Дзюбою, В’ячеславом Чорноволом виступають проти репресій в київському кінотеатрі „Україна”. Після того Василя миттєво відрахували з аспірантури, працювати йому також не дають. КГБ дихає в потилицю, наказує друкарні знищити вже набрану збірку „Круговерть”, дають оцінку його критиці. Поет саркастично кидає слідчим вірш:
    Балухаті мистецтвознавці!
Вам незручно в цивільному одязі,
вам дуже незручно,
коли шиї не душить кітель,
коли ноги не чують провалля
діагоналевих галіфе.
    Балухаті мистецтвознавці!
Вам даремно іспитувати мене:
я знаю всі ходячі цитати
                              з патентованих класиків...
    То який же я в біса неблагонадійний?

Знаючи англійську, німецьку, французькі мови Стус робить переклади з Гете, Г.Лорки, готує статті про творчість Г.Белля, Б.Брехта, досліджує творчість українських попередників В.Свідзинського, П.Тичини... Його роботи ніде не друкують, хіба трохи за кордоном та у самвидаві. Тоді митець починає писати відкриті листи до Спілки письменників, ЦК КПУ, Верховної ради, КГБ... Нарешті його почули – 13 січня 1972 р. Василь Стус заарештований разом із правозахисниками І.Світличним, Є.Сверстюком, Ігорем та Іриною Калинцями. У вересні він отримав вирок: 5 років концтаборів (Мордовія), 3 роки поселення (Колима).
Як не дивно, душа поета відчула полегшення. Тепер він точно знав: його шлях – це шлях боротьби з радянським режимом за свободу України до кінця, до загину.

    Як добре те, що смерті не боюсь я
І не питаю, чи тяжкий мій хрест.
Що вам, богове, низько не клонюся
в передчутті недовідомих верств.
    Що жив-любив і не набрався скверни,
ненависті, прокльону, каяття.
Народе мій, до тебе я ще верну,
і в смерті обернуся до життя
своїм стражденним і незлим обличчям,
 як син, тобі доземно поклонюсь,
 і чесно гляну в чесні твої вічі.
І чесними сльозами обіллюсь... 20.01.1972

У своїх подальших творах поет і син українського народу об’єднались в незламного борця за волю України.

Ірина Молчанова, Маріуполь

Джерело: LELEKA NEWS

Немає коментарів:

Дописати коментар