четвер, 17 вересня 2015 р.

Iван Гнатюк. Новоє лєтоiсчислєнiє (збiрка ІІІ)

   Трагiчне поколiння
 
   Воно жило i в боротьбi,
   I в муках рабського терпiння,
   Та не зневiрилось в собi -
   Моє трагiчне поколiння.
 
   I чи конало в таборах,
   Чи клало голови на плаху -
   Жило, тамуючи i страх,
   I гнiв, народжений зi страху.
 
   I часто гоїло синцi,
   I млiло, кинуте за грати,
   Але не йшло на манiвцi -
   З нiмим терпiнням на лицi,
   Мов у терновому вiнцi,
   Жило - трагiчне i завзяте!
 
   1950 - 1988
 
   Етап
 
 
   Вечiрнiй Львiв, i знiчена колона,
   I конвоїри з псами - не втекти,-
   Дiждалися товарного вагона
   I зникли в ньому, вирванi з глоти.
 
   В два яруси вмостилися квапливо -
   До грона гроно стрижених голiв -
   I в забуттi крiзь дим локомотива
   Стривожено дивилися на Львiв.
 
   Загув гудок - i рушили. Як тiнi,
   Хиталися у рамочцi вiкна:
   Остання нiч на рiднiй Українi,
   А далi - невiдома чужина.
 
   Зникали сили, тижнi i вокзали,
   Нiхто не знав, куди нас завезуть,-
   Ми, як полiна в штабелi, лежали,
   На днi i ночi мiряючи путь.
 
   Солона риба - їли чи не їли,
   Але нiкому й крапельки води,-
   Немов кати, бездушнi конвоїри
   Знущалися iз нас - не доведи.
 
   По надцять раз на нiч, несамовитi,
   Лiчили пашi ребра залюбки,-
   Нема нiчого тяжчого на свiтi
   За дерев'янi їхнi молотки.
 
   Так цiлий мiсяць, в голодi й печалi,
   Ми пропадали, битi задарма:
   Урал - Байкал - порт Ванiно, а далi
   Охотське море, далi - Колима.
 
   1950-1988
 
 
   * * *
 
   Здається, що гори горять,- вечорiє.
   Вже сонце сховалось за їхню гряду.
   I, взявшись пiд руки, як в соннiй замрiї,
   Я в довгiй колонi з роботи iду.
 
   Iду i дивлюсь, як належить, пiд ноги,
   Йду мовчки - пiд зором конвою й собак,-
   Дарма, що хилюся, од вiтру й знемоги,
   Квапливо iду в непривiтний барак.
 
   Iду, щоб одразу упасти на нари,
   Хоч трiшки спочити, не ївши весь день...
   Вже гори стемнiли, i свiт мов за хмари
   Зникає - вiн теж на спочинок iде.
 
   I лиш конвоїри з недремними псами
   Нiколи, здається, очей не зiмкнуть,-
   Обступлять уранцi - i знову так само
   На шахту в колонi мене поведуть.
 
   1951 - 1988
 
   * * *
 
   Як вутлий човен, кинутий у бурi,
   Я у неволi б'юся за життя,
   Шукаю в ньому точки опертя,
   Беззахисний, як пагонець на мурi.
 
   Четвертий рiк, у немочi й зажурi,
   Не чуючи людського спiвчуття,
   Перепливаю рiчку небуття,
   Де видно тiльки бескиди похмурi.
 
   I часто хвилi вiдчаю мене
   В безтямi б'ють об лоно кам'яне
   Тих бескидiв - я корчуся вiд болю.
 
   Мабуть, уже й загинув би давно,
   Пiшов би вутлим човником на дно,
   Якби на мить зневiрився у волю.
 
   1952 - 1988
 
   Марення
 
 
   Не раз, повернувшись з роботи й, мов камiнь,
   Упавши скраєчку тривожного сну,
   Я довго ще слухаю стомлений гамiр,
   Що кане зi мною у тишу нiчну.
 
   I мрiю про волю, про рiдну Дзвинячу,
   Дрiмаючи, згадую матiр свою,
   А часом i батькiвське поле побачу,
   Таке дороге у чужому краю.
 
   Так зримо складаю копицi на ньому
   Чи ходжу за плугом у зграї ворон,
   I, наче куфайку, скидаючи втому,
   Бува, переплутую дiйснiсть i сон.
 
   В щасливому снi усмiхаюсь до себе
   I чую: так легко на серцi менi!
   Вже мiсяць уповнi на заходi неба
   Горить, як пожар у нiчному вiкнi.
 
   Освiтлює в'язнiв, що поруч зi мною
   Лежать, наче мертвi у темрявi шахт,-
   Я стогну, а мрiя страшною марою
   Стає - i тiкає, мов з тiла душа.
 
   1952 - 1988
 
   Ностальгiя
 
 
   О хмарко грайлива
   Яка ти щаслива
   Що, маючи волю,
   У далеч пливеш,-
   Ти линеш, як мева,
   Срiблисто-рожева,
 
   Не чуєш нi болю,
   Нi туги - без меж.
 
   Колись неодмiнно
   Мою Україну -
   Мою найсвятiшу! -
   Ти стрiнеш в путi;
   Побачиш, як мати
   Стоїть коло хати
   I слухає тишу
   В нiмiй самотi.
 
   А я у неволi -
   Колимськiй юдолi -
   Караюся, наче
   У пеклi на днi,-
   Я мов на розп'яттi
 
   Пригадую матiр
   I чую, як плаче
   Вона по менi.
 
   Я з розпачу млiю
   I трачу надiю,
   Що стрiнуся з нею
   У рiднiм краю,
   Та ревно молюся,
   Щоб рiдна матуся
   Не чула й душею
   Про долю мою.
 
   О хмарко весела,
   Як будеш у села
   Нести над землею
   Жагу грозову -
   Скажи Українi,
   Що я на чужинi
   Лиш матiр'ю й Нею
   Живу.
 
 
   1952 - 1988
 
   Синиця
 
 
   Ще тiльки сiрiє, а рання синиця,
   Присiвши на грати, вже будить мене,-
   Аж дивно: чого їй так рано не спиться,
   Коли ще надворi й вiтрець не вiйне.
 
   Як дома, бувало, схопився спросоння,
   Два кроки - i вже притаївсь у вiкнi:
   Нi сну, нi синицi - лише пiдвiконня
   I грати, що свiт заступили менi.
 
   На сходi свiтає - i хмари барвистi
   Зливаються в гаму далеких суцвiть,
   А тут за вiкном - загорода й на вишцi
   Нiчний вартовий з автоматом стоїть.
 
   Можливо, менi та синиця приснилась?
   Так стукає серце - надворi ж весна...
   Незчувся, як сльози з очей покотились,-
   I я вiдвернувсь од вiкна.
 
   1952 - 1989
 
   Спомин
 
 
   Вiн усмiшку солодку
   Зiтер з лиця, як жрець:
   Пiдписано "двосотку"[1] -
   I допитам кiнець.
 
   Вiн слiдство вiв старанно,
   Але тепер, як тигр
   У засiдцi, неждано
   Напружився й застиг.
 
   Завирували зморшки:
   Удар - i свiт померк,-
   Здавалося, вiн мовчки
   Заб'є мене на смерть.
 
   У спалаху нестями
   Тренований i злий,
   Пiд груди - носаками
   Й нi слова. Як нiмий.
 
   Мов танцював круг мене,
   Поклавщи наповал,-
   То був його щоденний
   Жертовний ритуал.
 
   Вiн на менi, зловтiшний,
   Зганяв i втiху, й злiсть,-
   За що - i сам всевишнiй,
   Мабуть, не вiдповiсть.
 
   А лють його сваволi
   З оскалом на лицi -
   То крапка в протоколi,
   Поставлена в кiнцi.
 
   1952 - 1989
 
   * * *
   Вибитi вiкна - й знадвору
   Снiг залiтає, як пух,-
   Я тут вiд холоду скоро
   Випущу дух.
 
   Сумно i страшно самому,
   Карцер - то грiб пiд замком,
   Щоб не замерзнути в ньому,
   Грiюсь труськом.
 
   Ледве зiпруся об стiнку
   Й, наче бiгун чи атлет,
   Бiгаю - навперемiнку
   Взад i вперед.
 
   Бiгаю й подумки в строфи
   Слово до слова нижу,
   Мов на вершину Голгофи,
   Холодом гнаний, бiжу.
 
   1952 - 1989
 
   Каторжани
 
 
   У сiрих бушлатах, нiмi, як раби,
   Голоднi, знесиленi, гнанi,
   Ми зносим нестерпне знущання, аби
   Сконати у тому знущаннi.
 
   Невладний над нами нi голод, нi страх,
   Хоч ми безбороннi i голi,-
   Вже краще загинути в концтаборах,
   Нiж бути рабами - на волi!
 
   I хоч посiпаки, лютiшi за псiв,
   Готовi з нас жили сотати,
   Ми мужньо, тамуючи праведний гнiв,
   Пiдемо на муки й на страти.
 
   Ми в'язнi, але не безмовнi раби,
   Дарма, що закутi в кайдани,-
   З ненавистю дивимось в очi судьби,
   Ми - каторжани!
 
   1952 - 1988
 
   Номер
 
 
   Я особовим номером навiк,
   Немов тавром, позначений цинiчно -
   I не на те, щоб з каторги не втiк,
   А щоб, як страм, носив його публiчно.
 
   Менi той номер даний як iм'я
   I як лихе напуття на дорогу,
   Адже якщо затреться вiн, то я
   У карцерi каратимусь за нього.
 
   Такий вже тут неписаний указ,
   Без номера на каторзi - нi кроку,-
   Я через нього й мучуся не раз,
   I маю з ним прискiпливу мороку.
 
   Вiн пишеться на правому стегнi,
   I спереду на шапцi, i на спинi,
   Як з паспортом, я з ним на чужинi
   I житиму, i струхну в домовинi.
 
   1952 - 1988
 
   Ювiлей
 
 
   По радiо - сцени баталiй,
   Нема нi спокою, нi сну,-
   Замученi в'язнi - i Сталiн
   У рамцi на цiлу стiну.
 
   Блiдi, наче проскури, лиця,
   Цитати з газетних статей,-
   Вже з тиждень вельможна столиця
   Святкує його ювiлей.
 
   Сьогоднi i я пiд землею,
   У шахтi, хоч змучений в дим,
   На святi його ювiлею,
   Як личить, зустрiнуся з ним.
 
   Я вирву з газети чи з книжки
   Його ювiлейний портрет,
   Приб'ю десь у шахтi, i нишком
   Зустрiнуся з ним тет-а-тет.
 
   Хоч раз у вiдплату за генiй,
   Що дав нам страшну Колиму,
   Я кров'ю сухотних легенiв
   Межи очi плюну йому.
 
   1952 - 1989
 
   Смерть тирана
 
   Од молдаванина до фiнна
   На всiх язиках все мовчить,
   Бо благоденствує!..
   Тарас Шевченко
 
   I околiв божественний тиран,
   Создавший благоденствiє в Росiї,
   Але про це нiхто - вiд молдаван
   До фiннiв - навiть писнути не смiє.
 
   Вiн заморозив душi i уста -
   Нiхто не вiрить в смерть його неждану,-
   На всiх язиках рабська нiмота
   I нинi ревно молиться тирану.
 
   I не один з тривогою в очах
   Завмер i жде, що вiн iще воскресне,-
   Нiхто не вiрить в смерть його, бо страх
   Нескоро в душах зрихлiє i скресне.
 
   За тридцять лiт жорстокостi його -
   Мiльйони жертв i зрадницьких розбоїв,
   Можливо, й Бог не вiдає того,
   Що той тиран у безумi накоїв.
 
   В його трунi волатиме їх тiнь
   I їхня кров, що ллялася рiкою,
   А вiчний крик зруйнованих святинь
   I в судний день не дасть йому спокою.
 
   Дарма, що вiн не вмер, а околiв,-
   Апологети сталiнської ери
   Ще довго в Нього будуть за рабiв,
   Глухi, немов заваленi печери.
 
   Вiн заморозив душi i уста -
   Нiхто не вiрить в смерть його неждану,-
   На всiх язиках рабська нiмота
   Мовчить - i мовчки молиться тирану.
 
   6 III 1953-1988

   Колимська весна
 
   Посвiтлiшали хмари, зiгрiтi весною,
   I над горами гливий туман посвiтлiв,-
   Вже й колимська зима не здається
   страшною,
 
   Зм'якла сила її - нi завiй, нi вiтрiв.
 
   Хоч ночами ще тиснуть морози i гори
   У снiгах, мов у бiлих кожухах, стоять,
   Але небо уранцi вже чисте й прозоре,
   Наче марля, протерлась його непроглядь.
 
   Вже тайга вiддалiк - у вiдтiнках
   смарагду,
 
   А повiтря таке - як столiтнє вино! -
   Жаль, що треба спускатися в каторжну
   шахту,
 
   Мов у прiрву - комiть головою на дно.
 
   I конати в тiй шахтi - живцем в домовинi,
   День у день - мiсяцями без сонця й тепла!..
   А весна ж не чекає - минає, i нинi
   Кожна мить мимо серця летить, як стрiла.
 
   Так незвично у свiтi - не стало тирана,
   I душа, наче крига, скресає - весна,
   Навiть рейка, що дзвоном нас будить
   щорана,
 
   Не така вже тепер осоружна й страшна.
 
   1953 - 1988
 
   Розвiд
 
 
   Уже снiги розтанули, i серце
   Прокинулось - печальне i сумне.
   В неволi час невидимо несеться,
   Як вiтер, з нiг збиваючи мене.
 
   Воно й не дивно - каторжне знущання
   Й неситий голод випили снагу,-
   Я на розвiд збираюся щорання,
   Долаючи сухоти i цингу.
 
   Знемога тiло зводить, як судома,
   Так важко йду, немов на ешафот,
   Адже нiхто на каторзi, вiдомо,
   Не визнає нi втоми, нi сухот.
 
   Людська душа в терпiннi кам'янiє,
   Даремно в нiй шукати спiвчуття,-
   Здається, вже нi крихiтки надiї
   Не залишилось в мене на життя.
 
   Але весна торкнулася до серця -
   I щось живе затьохкало в менi,
   Душа, як скрипка, зойкнула й, здається,
   Заплакала на порванiй струнi.
 
   1953 - 1988
 
   Могила
 
 
   Там, де виснуть, як мокрi мiшки, небосхили
   I, задумавшись, гори стоять навкруги,
   Ледь виднiє чиясь безпритульна могила,
   Мов сирiтка, загублена в дебрях тайги.
 
   Нi хреста, нi, як ставлять тепер, обелiска,
   Видно, хтось безiменний у нiй спочива,-
   На сторожi її лиш тоненька берiзка
   В узголiв'ї стоїть, як фiгура жива.
 
   Сотнi верст до найближчого селища в горах -
   Хто i звiдки прийшов, щоб знайти тут спочив?-
   Час його в таємницi присипав, як порох,
   Лиш могилу по ньому в тайзi залишив.
 
   Може, то втiкача iз тяжкої неволi
   Прийняла ця земля, ця могила проста,
   Бо кого б ще могли на глухому роздоллi
   Поховати отак - без огради й хреста?
 
   Хоч би номер його особової справи
   Залишив хтось у пам'ятi - бiль у сльозi! -
   Нi слiдочка нема - лиш камiння i трави
   Облягають її в цiй дрiмучiй тайзi.
 
   А берiзка росте. I ще довго ростиме!
   Шелестить над могилою листям своїм...
   Може, так десь лежать i його побратими,
   Що колись посадили берiзку над ним.
 
   1953 - 1988
 
   Невольницька пiсня
 
   Полинула пiсня пiд звуки гiтари -
   I пружно забилось у серцi життя,-
   Я чую його непокiрнi удари,
   Що будять в неволi святi почуття.
 
   А пiсня, мов чайка, i квилить, i плаче,
   Пiд стогони струн повiдає менi
   Про те, як живi запорожцi, неначе
   В могилi, лежать в пiдземеллi на днi.
 
   Схиляються верби, задивленi в воду,
   I йдуть козаки у визвольний похiд,-
   Не пiсня - а бiль невмирущого роду,
   Що волi шукає навпомацки, вбрiд.
 
   Я бачу в тiй пiснi i битви, i орди,
   Розвiянi прахом, i в'язнiв з-за грат,-
   До самого серця доходять акорди
   Козацького маршу, що зве, як набат.
 
   У кожному звуцi живе Україна -
   Високi могили й широкi степи,
   I мати, що мовчки стає на колiна,
   Неначе благає когось: заступи!..
 
   А пiсня, мов чайка, що квилить у полi,
   Витає над табором - скоро вiдбiй,-
   Ще мить - i розiйдуться в'язнi поволi,
   Втираючи сльози в глибокiй журбi.
 
   1953 - 1988
 
   * * *
 
   Невдовзi гори знов зазеленiють,
   Прокинуться за рiчкою лани,
   Та марно я, лелiючи надiю,
   Неначе волi, ждатиму весни.
 
   Вона мене в неволi не зiгрiє,
   Не усмiхнеться й покрадьки менi,
   Лиш цяткою нiмої ностальгiї
   Замиготить - i зникне вдалинi.
 
   1953 - 1988
 
   Карцер
 
 
   Як домовина - темна i страшна
   Ця камера в два метри довжиною,-
   Зроблю лиш крок - i вже передi мною
   Стоїть стрiмкою кручею стiна.
 
   Анi стiльця, нi нар - лише з вiкна
   Квадратик свiтла падає i грою
   Тонесенького спектра, мов стрiлою,
   Могильну тьму i тишу протина.
 
   Ця камера - страшнiша домовини.
   Як тяжко в нiй, не чуючи провини,
   Каратися, зацiпивши уста!
 
   Мовчу - як мертвий, скаржитися всує,-
   Нiхто моєї скарги не почує:
 
   У кого сила - в того й правота.
 
   1954 - 1988
 
   Рiздво
 
 
   Стемнiло - скiнчилася денна робота,
   Вже й свiтло на табiр упало, як шок.
   Я на нiч в барак, мов у рот кашалота,
   Як завжди, з глотою розводу прийшов.
 
   Стою коло печi, наставивши руки,
 
   А пiч лиш димить - нi вогню, нi тепла,
 
   I нiчим обмити їдкої пилюки,
 
   Що в шахтi всi фiбри забила дотла.
 
   Сяк-так сполоскав їх у пригорщi снiгу,
   Утерся й, одбувши вечерю, прилiг,
   Аби вже нарештi про денну кормигу
   Забути - й заснути, не чуючи нiг.
 
   - Сьогоднi ж Рiздво,- хтось зiтхнув
   мимоволi.
 
 
   - Рiздво,- донеслося, немов з-пiд землi.
   Те слово iз серця звалилося - й долi
   Упало, розбившись на болi й жалi.
 
   I рухнули спомини - важко, мов скелi,
   Засипали в серцi рiздвяне тепло,
   Що, наче даремне волання в пустелi,
   До самого ранку нестерпно пекло.
 
   1964-1988
 
 
   Життя
 
 
   Я пiзнавав життя в полонi ностальгiї,
 
   В тужбi за волею, у вогнищi сухот,-
 
   Як потопельник, плив iз каменем на шиї,
 
   Тонув i виринав, зацiплюючи рот.
 
   Минали днi й роки -
   я плив за течiєю,
 
   Дивився на красу й на обшир Колими,
   Я день i нiч тужив за рiдною землею,
   Забутий усiма - i Богом, i людьми.
 
   Я подумки iшов у гори - вище й вище,
   Я молодiсть з-за гiр душею визирав,-
   Моє життя було - як чорне попелище,
   Але мiй дух, однак, у ньому не вмирав.
 
   Якщо здоровий дух -
   здоровим буде й тiло,
 
   Я гартував його в страшних концтаборах,
   Нiчого, що життя на попiл перетлiло,-
   Мiй дух iз попелу вiдроджувавсь, як птах.
 
   I хоч моє чоло - пооране, суворе,
   Хоч змучене лице, та погляд молодий,-
   Ще почуття в душi розбурхане, як море,
   Немовби я не знав нi горя, нi бiди.
 
   Якби мене спитав хтось пещений i ситий,
   Чи варто жити так, як я - на Колимi,
   Я б вiдповiв йому,
   що краще вiк прожити
 
   На каторзi, нiж день - в духовному ярмi.
 
   Я жив не так, як вiн, що знав лиш насолоду
   И усе життя в страху догоджував усiм,
   Немов бездушний черв, не чув страждань народу,
   Безрiдний i чужий йому, як анонiм.
 
   Нi, я не скнiв - я жив, хоч часто в очi смертi
   Дивився й кров'ю в них плював у забуттi,-
   Я пiзнавав життя в бездушностi одвертiй,
   Але нiколи їй не кланявся в життi.
 
   1954-1988
 
 
   Матерi
 
 
   "Жди меня, и я вернусь".
   К. Симонов
 
   Жди мене, мамо, у кожну хвилину,
   Жди у жорстоку добу,-
   Доки ти ждатимеш - я не загину,
   Я переможу судьбу.
 
   Жди, хоч недоля нас тяжко карає,
   Жди у терпiннi, в сльозах,-
   Я крiзь розлуку i вiдстань безкраю
   Лину до тебе, як птах.
 
   Жди серед ночi - до самого рана,
   Жди - чи зима, чи весна,-
   Може, якраз я прилину й неждано
   Стукну у шибку вiкна.
 
   Жди на Великдень, коли розговлятись
   Будеш з малими дiтьми,-
   Може, i я завiтаю на свято,
   Наче воскреслий з тюрми.
 
   Жди й на Рiздво - не зневiришся, мамо,
   Жди - не давайся журбi,-
   Може, я пошепки з колядниками
   Заколядую тобi.
 
   Жди ненастанно - у дощ i в погоду,
   Жди в хуртовину й жару,-
   Я повернуся до рiдного роду
   И сльози тобi обiтру.
 
   Жди, хоч почуєш, що я вже в могилi,
   Не подавай за впокiй,-
   Я тобi вогником на небосхилi
   Сятиму в пiтьмi тяжкiй.
 
   Жди: що б не сталось - я вирвусь з неволi,
   Жди з-пiд землi й з-пiд води,-
   Я переможу всi муки i болi,
   Тiльки ти жди мене, жди!
 
   1954-1988

   Матерi
 
 
   "Жди меня, и я вернусь".
   К. Симонов
 
   Жди мене, мамо, у кожну хвилину,
   Жди у жорстоку добу,-
   Доки ти ждатимеш - я не загину,
   Я переможу судьбу.
 
   Жди, хоч недоля нас тяжко карає,
   Жди у терпiннi, в сльозах,-
   Я крiзь розлуку i вiдстань безкраю
   Лину до тебе, як птах.
 
   Жди серед ночi - до самого рана,
   Жди - чи зима, чи весна,-
   Може, якраз я прилину й неждано
   Стукну у шибку вiкна.
 
   Жди на Великдень, коли розговлятись
   Будеш з малими дiтьми,-
   Може, i я завiтаю на свято,
   Наче воскреслий з тюрми.
 
   Жди й на Рiздво - не зневiришся, мамо,
   Жди - не давайся журбi,-
   Може, я пошепки з колядниками
   Заколядую тобi.
 
   Жди ненастанно - у дощ i в погоду,
   Жди в хуртовину й жару,-
   Я повернуся до рiдного роду
   И сльози тобi обiтру.
 
   Жди, хоч почуєш, що я вже в могилi,
   Не подавай за впокiй,-
   Я тобi вогником на небосхилi
   Сятиму в пiтьмi тяжкiй.
 
   Жди: що б не сталось - я вирвусь з неволi,
   Жди з-пiд землi й з-пiд води,-
   Я переможу всi муки i болi,
   Тiльки ти жди мене, жди!
 
   1954-1988
 
 
 
   Невольницi
 
 
   Колони й колони -
   в нiмiй чужинi,
   Знеможенi й гнанi, iдуть крiзь хуртечi,
   Iдуть i не чують, як зори стальнi,
   Неначе багнети, впиваються в плечi.
 
   I снiг, забиваючи дух, як вогонь,
   Пекельно сiче в обмороженi щоки,
   Мороз, мов наїзник, примчавши вдогонь,
   Бере їх в обiйми i мучить жорстоко.
 
   Прийшли на роботу - лопати й ломи,
   Гризи хоч зубами цю вiчну мерзлоту!
   А вiтер кружляє у танцi зими
   I б'є їх навiдлiг до сьомого поту.
 
   Надсадно довбуть, мов надгробки свої,
   Ця вiчна мерзлота -
   твердiша за камiнь,-
   Довбуть i тужливо у рiднi краї
   Не раз, замерзаючи, линуть думками.
 
   Так хочеться їм хоч на хвильку, на мить
   У рiднiй хатинi край грубки завмерти,
   Почути, як в тiло тепло струменить,
   Як тануть у ньому сибiрськi замети.
 
   Та марнi бажання -
   лиш вiтер гуде
   I гупають їхнi ломи та лопати,-
   Як важко їм дихати й з хрипом грудей,
   Задихавшись, землю весь день колупати!
 
   I в'яне в неволi дiвоча краса,
   Грубiють їх нiжнi спрацьованi руки,
   Жiночiсть - i та поступово згаса,
   Немов кам'янiє з нiмої розпуки.
 
   I голод пiд серцем їх смокче, як спрут,
   I холод нахабно хапає за груди...
   ...Колони й колони - мiльйони їх тут,
   Невинних, iдуть пiд конвоєм - в нiкуди.
 
   1954 - 1988
 
   * * *
 
   I в'яне в неволi дiвоча краса,
   Грубiють їх нiжнi спрацьованi руки,
   Жiночiсть - i та поступово згаса,
   Немов кам'янiє з нiмої розпуки.
 
   I голод пiд серцем їх смокче, як спрут,
   I холод нахабно хапає за груди...
   ...Колони й колони - мiльйони їх тут,
   Невинних, iдуть пiд конвоєм - в нiкуди.
 
   1954 - 1988
   * * *
 
   Дивлюсь на небо - сiре, однотонне,
   Як i життя в неволi, i менi
   Той сiрий колiр десь у глибинi
   Душi лежить i каменем холоне.
 
   Тут сонце й те - лиш вигляне i тоне
   Мов у безоднi. Хмари - крижанi,
   А гори - мертвi. Тут i навеснi
   Усе безбарвне, знидiле i сонне.
 
   Ще й огорожа з дротом навкруги...
   Якої треба мужностi й снаги,
   Щоб вижити в цiй каторжнiй юдолi!
 
   Я десять кiл у пеклi перейшов,
   Але живу - i мрiю про любов,
   Живу, хоч, може, й плачу мимоволi.
 
   1954-1988
 
 
   Безсоння
 
 
   Солодка дрiмота, мов стомлена мати,
   Проводить рукою по вiях моїх,
   А серце, що зроду не вiдало втiх,
   Товчеться - й не хоче нiяк засинати.
 
   Дарма, що навколо - i темiнь, i грати,
   Що сон вже пiвсвiту давно перемiг,
   Воно безоглядно пiшло б i на грiх,
   Аби хоч краплину кохання пiзнати.
 
   Та марно воно вибивається з сили:
   Куди не пiткнеться - колючi дроти,-
   Чи ж можна у клiтцi пiднятись на крила?
 
   Нi, мабуть, вiд себе йому не втекти,-
   I б'ється, i рветься воно з темноти -
   Куди? - i самому збагнути несила.
 
   1954
 
 
   * * *
 
   Я без любовi нидiю i гину,
   Закинутий в холодну чужину,
   Мабуть, я в тому холодi й засну,
   Не вiдiгрiвши серця до загину.
 
   Я дотепер пiзнав лише полинну
   Гримасу долi - каторгу страшну:
   Без просвiтку i спочиву тягну
   Тягар життя, як воза в хуртовину.
 
   Лiта, немов поваленi хрести,
   Вростають в душу болем самоти -
   Я до землi згинаюся пiд ними.
 
   Але iду. Не падаю. Несу.
   В любовi я сповiдую красу -
   Вона мене до вiку берегтиме.
 
   1954-1988

Немає коментарів:

Дописати коментар