четвер, 17 вересня 2015 р.

Iван Гнатюк. Новоє лєтоiсчислєнiє (збiрка ІІ)

   Колюче плетиво дротiв
 
   Моїй дружинi
 
   1
 
 
   На Колимi, де урвища i скелi
   Змагаються з потугою вiтрiв,
   Я так тебе негадане уздрiв,
   Як подорожнiй - рiчку у пустелi.
 
   I посвiтлiли темнi акварелi
   Колимських краєвидiв, посвiтлiв
   Мiй тужний погляд - вiдсвiт почуттiв,
   Тугих, як струни на вiолончелi.
 
   Ти провiдною зiркою менi
   Засяяла в неволi й освiтила
   Моє життя i свiт на чужинi.
 
   Той свiт покритий темрявою, мила,
   Вона менi страшнiша, нiж могила,-
   Якби не ти - я згинув би у нiй.
 
   2
 
 
   Ми всi про щастя мрiємо в коханнi,
   Хоча воно й примарне, як мара,-
   Дивлюсь на нього -
   й серце завмира,
   Ачей же ми обоє безталаннi.
 
   I вже довiку, цькованi i гнанi,
   Мов витуренi з рiдного двора,
   Не знаючи нi щастя, нi добра,
   Ми будем снити ними в завмираннi.
 
   Колючий дрiт. Неволя. Колима.
   А ми шукаєм щастя крадькома,
   Щоб хоч на мить зустрiтися очима.
 
   Нi пари з уст - бентежнi й мовчазнi,
   Ховаємо кохання в таїнi:
   За нього тут карають невмолимо.
 
   3
 
 
   Давно вiд тебе вiсточки нема,
   Я записки як в прiрву посилаю,-
   Нiмим чеканням змучений до краю,
   Вже й сумнiви збираю крадькома.
 
   Нестерпна туга душу обiйма,
   Куди вiд себе дiтися - не знаю,
   Я, наче грiшник, вигнаний iз раю,
   В тяжкiй розпуцi їм себе їдьма.
 
   Нi, я ще так не мучився, здається,
   Я вiдвертаю спогади вiд серця,
   Неначе гострi кулi чи списи.
 
   А сумнiви - нема вiд них одбою.
   Невже так пильно стежать за тобою,
   Що й голосу менi не подаси?..
 
   4
 
 
   Як диких коней в упряжi - насилу
   Я стримую шаленi почуття,
   Я не боюся смертi, хоч життя
   Мене ще так нiколи не п'янило.
 
   Узапертi кохання - як горнило,
   Само в собi згоряє без пуття,-
   Я в снi - i то не маю забуття,
   Немов у пеклi мучуся безсило.
 
   Куди не гляну - вишки i дроти,
   Але до них не можна пiдiйти,
   Хiба за мить до смертi - у вiдчаї.
 
   Тут кожний день - як вирок на судi.
   Якщо терпець увiрветься - тодi
   Той вирок, мабудь, куля увiнчає.
 
   5
 
 
   Я був на попiл серцем перетлiв,
   Чекаючи обiцяної стрiчi,
   А ти немовби в iншому сторiччi
   Жила, забувши мову почуттiв.
 
   Здавалось, я навiк осиротiв,
   Готовий, не задумуючись, двiчi
   Пiти на смерть, щоб глянути у вiчi
   Тобi хоча б крiзь плетиво дротiв.
 
   Адже любов, закована у пута,
   Стократ солодша й тяжча, нiж покута,-
   Я мучився за мертвих i живих.
 
   Коли ж, нарештi, зболена, мов знята
   З хреста, прийшла, впросивши вартових,
   Збагнув, що ти - нi в чiм не винувата.
 
   6
 
 
   Твiй поцiлунок - з присмаком вина:
   Лише пригубив краплю - й мимоволi
   Сп'янiв, немов, ослабнувши в неволi,
   Я повний келих вихилив до дна.
 
   Забув про бiль, що душу розпина,
   I про безправ'я в каторжнiй сваволi,-
 
   Я в мить блаженства - день на
   видноколi
 
   Спинив, здавалось, наче скакуна.
 
   Коротка мить - i мусимо прощатись,
   На те воно й побачення, щоб радiсть
   Побачити й оплакати живцем.
 
   I знов неволя - темна, як могила.
   Ти з поцiлунком в пам'ятi лишила
   Лиш присмак болю, тихого, як щем.
 
   7
 
 
   Барак, нiчне освiтлення, i нари,
   I сплячi в'язнi - царство кам'яне;
   В кошмарах сну хтось iнодi зiтхне
   Чи засмiється, звикнувши до кари.
 
   I знову тиша. Думи, як примари,
   Обсiли й мучать сонного мене.
   Уже за пiвнiч. Скоро калатне
   Дзвiнок "пiдйому" - й скiнчаться
   кошмари.
 
 
   Я жду його - як просвiтку, ачей
   Ти нi на мить не йдеш менi з очей,
   Немов у снi, ввижаєшся крiзь грати.
 
   Який контраст - неволя i любов!
   Я падаю пiд ношею оков,
   То ще й любов'ю треба покарати.
 
   8
 
 
   Коли мене на розстрiл поведуть
   (Це може статись в будь-яку хвилину),
   Я подумки побачу Україну,
   Що вже на смерть засуджена, мабуть;
 
   Побачу кров на шальках правосудь
   (Хай бачить Бог!), пролиту безневинно,
   I суть життя, i таїнство загину,
   И твою любов, непiзнану, як суть.
 
   Побачу все, i щастя iлюзорне
   Мене стоїчним спокоєм обгорне:
   Я мучився, одначе - недарма.
 
   I, закiнчивши власну одiссею,
   У свiт, з якого виходу нема,
   Пiду, зiгрiтий нiжнiстю твоєю.
 
   9
 
 
   Важке твоє життя: Бутугичаг,
   Цинiчнi жарти, й лютi холоднечi,
   I безпросвiтний смуток, що, до речi,
   Ще й дотепер просвiчує в очах.
 
   I вiчний бiль приреченостi, й страх,
   Що мимоволi стискує за плечi,-
   Ти вся в собi - як в келiї чернечiй,
   Не знаю, як твiй дух ще не зачах.
 
   Я не лише коханням i журбою,
   А й кревним болем зв'язаний з тобою,
   Несу його у серцi, як i ти.
 
   Твоє життя - як запис в протоколi.
   Чи зможу я, конаючи в неволi,
   Тобi хоч краплю щастя принести?..
 
   10
 
 
   Воно само, те каторжне кохання,
   Прийшло до нас - нiкого не кляни,
   Нема у ньому нашої вини,
   Благослови його хоч на прощання.
 
   Ти вiд'їжджаєш завтра - це остання
   У нас розмова... Боже, сохрани
   Тебе в тяжкiй дорозi з чужини -
   Юдолi слiз i вiчного страждання!
 
   Востаннє усмiхнись менi - й прости.
   Забудь навiк i вишки, i дроти,
   Як можеш, то й мене забудь, кохана.
 
   А я - нема тут вибору менi -
   Сховаюся в своїй самотинi,-
   Така вже в мене доля безталанна.
 
   1954-1989
 
 
   * * *
 
   Я сам-один у камерi кромiшнiй,
   Немов живцем похований в трунi,
   Вже надi мною, мабуть, i ввi снi
   Не зглянеться нi доля, нi Всевишнiй.
 
   Перебираю спомини й невтiшнi
   Тюремнi думи - холодно менi,-
   Надворi дощ, i краплi по вiкнi
   Повзуть, немов комахи дивовижнi.
 
   Дивлюсь на них знiчев'я - i мовчу.
   Тут можна лиш мовчати досхочу
   I думати, не тямлячи нiчого.
 
   Така страшна манколiя - хоч плач,
   Хiба що часом вiчко наглядач
   Пiднiме - й стрiлить поглядом крiзь
   нього.
 
 
   1964-1989
 
 
   * * *
 
   I днi, i лiта пропливають поволi,
   Як хмари осiннi - холоднi, сумнi,-
   Сухоти, як шашелi, точать в неволi
   Застудженi груди i душу менi.
 
   Мабуть, у снiгах, за пiвсвiту вiд дому,
   Я стомленi очi навiки зiмкну,
   Сховаю в могилi, не знаний нiкому,
   I каторжну долю, i пiсню гiрку.
 
   Без волi та пiсня не пiде мiж люди,
   Та пiсня пiд серцем у мене засне,-
   Нiхто не почує її - не осудить,
   Хоч, може, нiхто й не згадає мене.
 
   1954-1988
 
 
   Буря
 
 
   Над гiрським пiвнiчним краєм
   Б'ється буря об вершини,
   Виє, наче в темних штольнях,
   В межигiр'ях i ярах,
   Рве гранiтнi дикi скелi,
   Де лежать без домовини
   Бiлi костi тих бездольцiв,
   Що померли в таборах.
   I рiчки з-пiд рук у бурi,
   Мов акули зголоднiлi,
   Перехоплюють тi костi
   I тiкають в океан;
   Мчать щодуху, нiби знають,
   Що кати у божевiллi
   Не спускають злого ока
   Навiть з праху каторжан.
   I, немов човни об кручi,
   Тi скелети круточолi,
   Налiтаючи на рифи,
   Трощать ребра й черепи.
   Але буря невгамовно
   Їм спiває пiсню волi,
   Кличе їх на Україну,
   В рiднi села i степи.
   Та не чують того спiву,
   Божевiльного, страшного,
   Нi нещаснi їхнi дiти,
   Нi самотнi матерi,
   Бо вони в гiркiй печалi,
   Ревно молячись до Бога,
   Чують лиш нiмий неспокiй -
   Тихий подзвiн на зорi.
   То не буря - панахида.
   Я не вперше чую в горах
   Її пiсню - пiсню волi
   Над пожовклими кiстьми,-
   Може, так, замордувавши,
   I мене десь лютий ворог,
   Як помру, без домовини
   Кине в прiрву Колими.
 
   1958-1988
 
 
 
   Снiг
 
 
   Пухкий снiжок, мов клаптиками вати,
   На мокру землю стелиться до нiг,
   А день такий, що тiльки сумувати,
   В нiмiй журбi вiтаючи той снiг.
 
   Дивлюсь на гори - щойно зеленiли
   I вже немовби в саванах стоять,-
   Так, як i ми, дочасно посивiли,
   Закутанi в кромiшню непроглядь.
 
   Та ми давно забули про волосся,
   Як i про скиби зморщок на чолi,-
   Вже стiльки мук знести нам довелося,
   Що й гiр з-за них не видно вiддалi.
 
   Тi муки не минулися нiкому,
   Усi на вигляд немiчнi й старi,-
   Якби ми повернулися додому -
   Нас не пiзнали б рiднi матерi.
 
   Подивишся - три чисницi до смертi,
   Ачей же всi замученi живцем,
   I тiльки нашi погляди упертi
   Горять так само - гнiвом i вогнем.
 
   Душа в неволi нiби не старiє,
   Витаючи за межами життя,-
   Ось випав снiг - i щось у нiй свiтлiє,
   Щось невiдоме, наче вiдкриття.
 
   А снiг iде й, мов клаптиками вати,
   На голу душу падає менi,-
   Бараки, дрiт - аж страшно сумувати,
   Вiтаючи той снiг - на чужинi.
 
   1955-1988

   * * *
 
   Хтось за стiнкою в камерi тихо спiва,
   Виливає свої затамованi болi,
   Та приглушена пiсня в бездушнiй неволi,
   Як молитва, з душi добуває слова.
 
   I бринить у менi, як туга тятива,
   Його туга за волею - я мимоволi
   Чую в нiй безталання i власної долi,
   Видно, всiм у неволi так тужно бува.
 
   Вiн стривожив мене, наче крик побратима,
   Я крiзь стiнку ловлю його образ очима,
   Я i пiснею й ним переповнений вщерть.
 
   Чути: кру!.. в чужинi... заки море...-
   Аж плаче,
   Крає серце й менi... О незнаний спiваче,
   У неволi та пiсня - сильнiша за смерть.
 
   1955-1988
 
 
   Концтабiр iм. Белова
 
   Холодний край. Концтабiр. I навколо
   В два чоловiчих зрости - частокiл.
   Недремнi вишки й поверх частоколу
   Колючий дрiт, натягнутий навкiл.
 
   То свiт людського розпачу i втоми,
   Юдоль терпiння й злого торжества,-
   Тут все навколо мертве й нерухоме,
   Природа й та, здається, нежива.
 
   I ми, худi й голоднi до нестями,
   Приреченi тут гинути в журбi,
   Самi собi здаємося мерцями,
   Хоча про це й не кажемо собi.
 
   Ми, як дерева, зрубанi на дрова,
   Звикаємо до смертi взапертi,
   Адже концтабiр iменi Белова
   Живими нас ховає в забуттi.
 
   1955-1988
 
 
   Розпука
 
 
   Серед гiр i заметiв Колимського краю,
   Де морози у зашпори й душу беруть,
   Вже сiм лiт я задарма в неволi караюсь,
   Вiсiмнадцять попереду ждуть.
 
   Та неволя, мов п'явка, припала до серця,
   День i нiч по краплинi висмоктує кров,-
   Не дiждуся, коли вона врештi нап'ється
   I хоч мертвого звiльнить з оков.
 
   Не дiждуся, коли вже для певностi в тому,
   Що помер я, навилiт прохромлять мiй труп
   I бездушно у горах зариють потому,
   Не прикривши й розтулених губ.
 
   Це, звичайно, розпука, та все ж я свiдомий,
   Що вiд смертi мене тут нiхто не спасе,-
   Як помру - на могилi поставлять мiй номер:
   "О - один - дев'ятсот тридцять вiсiм" -
   i все.
 
   1955-1988
 
 
   Прощання
 
 
   Так довго ми плiч-о-плiч прожили,
   Караючись у каторжнiй сваволi,
   Що вже й до горя звикли мимоволi,
   Як до ярма - спарованi воли.
 
   З усiм уже й змирилися самi,
   И збраталися: без дружби тут -
   могила,-
 
   Ця дружба нас єднала й боронила
   Вiд всяких лих та зла на Колимi.
 
   Ми, як брати, зрiднилися - i ось
   Негадано (життя несповiдиме)
   Прийшла пора прощатись, побратими,
   Що ж, сядемо гуртом - i простимось.
 
   Останнiй раз, хоч подумки, в гуртi
   Помолимось за нашу Україну
   I чашу мук доп'ємо непоклiнно,
   Як той, що був розп'ятий на хрестi.
 
   Дарма, що можновладцi нас, немов
   Па каїрському базарi, розлучають,-
   Ми простимося мужньо, без одчаю,
   Як прийнято в неволi: - Будь здоров!
 
   Нiхто нас тут не вирядить у путь,
   Не скаже нам: "Щасливої дороги!" -
   На волю - й то во iм'я остороги
   Нас пiд конвоєм, мабуть, поведуть.
 
   1955-1988

   Повернення
 
   Як нещасний старець, у сухотницькiй зморi,
   Збайдужiлий до свiту й свого майбуття,
   Я з неволi, немов з катастрофи на морi,
   Повернувся, уздрiвши загробне життя.
 
   Я вже був примирився iз вироком долi,
   З тим, що руки на грудях в неволi складу,
   Вже й нiколи не снив, що в родинному колi
   Рятiвне забуття, як в нiрванi, знайду.
 
   Може, лиш материнська любов i тривога,
   Бiль її, що у серцi хрестом кам'янiв,
   Умолили, власкавили долю i Бога,
   Щоб на милiсть до мене змiнили свiй гнiв.
 
   I звершилося їх милосердя: можливо,
   Я на те й не помер, щоб звершилось воно,-
   То нiчого, що вже маловiри нi в диво,
   Нi у боже знамення не вiрять давно.
 
   Я немовби воскрес, повернувшись додому
   (По-домашньому пахне березовий дим),
   Але трудно повiрити навiть самому
   В те, що я повернувся з неволi - живим.
 
   1956-1988
 
 
 
   * * *
 
   Неначе птах з ключами журавлiв,
   Нежданий спогад з пiвночi прилинув,
   Торкнувсь менi до серця - й на хвилину
   Зашерхлий бiль у ньому розбудив,
 
   I пасма гiр в покровах снiгових,
   I вартових, що ревно стерегли нас,
   I крик тужби, важкої, мов цеглина,
   В якiй ще жар погаснути не встиг.
 
   Збудив усе той спогад - i, як птах,
   Десь коло серця крикнув мимоволi,
   Немов привiт з далекої неволi
   Принiс менi - й розтанув на очах.
 
   1956
 
 
   Вербовий цвiт
 
   1
 
 
   Недавно ти була ще молодою,
   А вже стоїш похилена й сумна,
   Як та верба,
   що гнеться над водою
   I срiбним цвiтом вiття запина.
 
   Стоїш - i сльози капають у воду,
   I боляче тремтять твої уста...
   Чогось i вiтер жалiбно заводить,
   I крик гусей iз цвiтом облiта.
 
   Далеко все:
   i молодiсть, i муки,
   Тяжкi етапи, голод, Колима,-
   Нема уже нi чорної розпуки,
   Анi жаданих радощiв нема.
 
   Усе, як цвiт, осипалось безслiдно
   I час його давно позамiтав...
   Чого ж ти так стривожено поблiдла?
   Дивись: то гуси падають на став.
 
   2
 
 
   Пiди й хоч трiшечки засни,
   Приспи настирливi гризоти,
   Ачей же їх перебороти
   Нiхто не зможе й до труни.
 
   Ти спала в клопотах з лиця:
   То хлiб, то лiки, то оплати,-
   Усi митарства перейшла ти,
   А злиднi мучать без кiнця.
 
   То через мене ти, мабуть,
   Тi муки зносиш безневинно,-
   Мої сухоти в домовину
   Обох нас, мабуть, покладуть.
 
   А тиша тягнеться, як нить.
   Вже перша ночi продзвенiла.
   Твоя усмiшка омертвiла,
   Як гляну - душу кам'янить.
 
   Пiди й забудься хоч у снi,
   Покинь ту каторжну роботу,-
   Вона зведе тебе достоту
   Так, як колись на чужинi.
 
   Побережи своє життя,-
   Ти чуєш? - третя пролунала!
   А ти й на мить ще не здрiмала,
   Припавши мовчки до шиття.
 
   3
 
 
   Ми йшли в поля дорiжкою вузькою.
   Вечiрнiй вiтер бiгав по вiвсi.
   Краса благословенного спокою
   Зiйшла на нас в усiй своїй красi.
 
   За кроком крок - навпотемки у полi.
   Стелилася i тиша, i спориш.
   Я чув, як ти вiд щастя мимоволi,
   Немов струна вiд дотику, тремтиш.
 
   Вже нiч на небi вишила узори,
   Здавалось, час, як паводок, тече,
   А ти iшла й, шукаючи опори,
   Довiрливо спиралась на плече.
 
   Щось незбагненне душi огортало,
   Ми чули тiльки музику вiвса,
   Ми йшли - немов здавались на поталу.
   Сiяли зорi. Падала роса.
 
   4
 
 
   Утихомирились печалi,
   Вляглися в серцi сум'яття,
   I спокiй - човен на причалi -
   Колише нинiшнє життя.
 
   Вже далеч, променем залиту,
   Ти вiльно можеш обiйти,
   Не заступають круговиду
   Колимськi сопки i дроти.
 
   По рiднiй вулицi музично
   Стукочуть гострi каблучки,-
   Iдеш, притиснувши незвично
   Тепло сповитої дочки.
 
   Iдеш, задумана i сива,
   Контрастом - первiстка мала,-
   Мабуть, тому ти i щаслива,
   Що з нею молодiсть знайшла.
 
   1969-1989
 
 
 
   * * *
 
   Я жду чогось - якихось перемiн,
   Хоч змiни обстановки чи погоди,-
   Моя душа пiдводиться з колiн
   I тягнеться до рiдної природи.
 
   Але нема нi вражень, нi думок,
   Я в порожнечу тягнуся рукою,-
   Застiй життя, мов плiснявий ставок,
   Тхне мертвою задухою спокою.
 
   Я жду чогось - хоч давнього листа,
   Хоч вiсточки - якоїсь перемiни,-
   Перебираю по думки лiта,
   А день за днем, як листя, облiта,
   В моїй душi так б'ється самота,
   Як билася у камерi - об стiни!
 
   1958
 
 
   Пiлiгрим
 
 
   З погiдними думками на чолi
   Я йду собi ходою пiлiгрима,
   Iду, хоч очi - гострi, мов шаблi,
   Услiд мене просвердлюють незримо.
 
   Iду й дивлюсь на сонце, на сади
   (Звикають же, буває, й до отрути),
   А що в моїй душi - не доведи
   Того нiкому й подумки вiдчути.
 
   1968
 
 
 
   * * *
 
   Коли в життєвому циклонi
   Знемога душу обiйма
   I думи - зморенi i соннi,
   Ти йдеш - i падаєш сторчма...
   Ти сам-один, i снiгом суне,
   Проте iди,
   iди,
 
   iди,
 
   Хоч снiг зневiрою i сумом
   Завiює твої слiди!
   Iди й не думай про негоду,
   Iди - на зло холоднiй млi,-
   Не стане сил - позич в народу,
   Позич у рiдної землi.
   Iди в обiйми завiрюхи,
   Iди наослiп - крiзь югу,
   Бо знай, що тiльки слабодухих
   Вона завiює в снiгу!
 
   1963

Немає коментарів:

Дописати коментар