четвер, 17 вересня 2015 р.

Iван Гнатюк. Суд

   1

    Не можу вiри йняти, що однинi
   Я бiльш не раб. Не страшно i сухот.
   Вже не помру в неволi на чужинi,
   Де каторжан закопують, як скот.


   Не буду бiльше молотом лупати
   Гранiтних скель iз жилами руди,
   Хоч перед смертю гляну на Карпати,
   На рiднi села - гражди i сади.

   Я вiсiм лiт не бачив України,
   Не чув сопiлки пучками душi,
   Приречений чекати перемiни,
   Як недобитий крижень в ягдташi.

   I ось нарештi сповнилось чекання,
   Немарне воля снилася менi,-
   Зашарпаний паперами, ще зрання
   Мотаюся в незвичнiй метушнi.

   Вже видали провiзiю та грошi
   I познiмали з лахiв номери,
   Мовляв, iди й за дротом огорожi
   Шукай своєї долi чи помри.

   Мене вже тут списали на сухоти.
   Умили руки. Наче на судi.
   Але менi аби лиш за ворота,
   А там хай навiть пiшки по водi.

   Ось тiльки попрощаюся - й, мов на нiч
   Свiт за очi (на щастя чи бiду?),
   Iз вузликом на плечах, як вигнанець,
   Перехрестившись, пiдтюпцем пiду.

   2

    Вже Колима лишилась за кормою.
   Пливу з важкими спогадами. Штиль.
   Чайки - i тi, охопленi нiмою
   Тривогою, притислися до хвиль.

   Спинився час. На обрiї - лиш небо.
   Нiде не видно й цяточки землi.
   Я мимохiть ховаюся у себе
   I споглядаю тишу вiддалi.

   Я сам-один, замрiяний до щему,
   Болючого i тужного, як спiв,
   Пливу собi i згадую поему
   "Полуботок",я все перетерпiв.

   За неї я i суджений, по сутi,
   За безневинне слово - трибунал,
   Адже страшне безумство правосуддя
   Усiх пiдряд судило наповал.

   Кого - за що, мене - за Україну
   И за правду про Полуботка, що Бог
   Його з Петром розсудить неодмiнно,
   Коли на суд поставить їх обох.

   I суть не в тiм, де чув я ту легенду,
   Чи та легенда справдиться, чи нi,
   Але вона звучала як крещендо
   У вироку, що винесли менi.

   Такi вже суддi - вiдають, що коять,
   Мiльйони жертв на совiстi у них,-
   Якщо немає права - беззаконня
   Карає всiх - i мертвих, i живих.

   Усiх вони пiдгонили пiд форму
   Свого закону, служачи йому...
   ...В передчуттi невидимого шторму
   Чайки тривожно б'ються об корму.

   3

    Двадцятий день в дорозi. Завмирає
   У жилах кров - i гори, i лiси,-
   Куди не гляну - обшири безкраї
   З картинами печалi i краси.

   Концтабори й берези первозданнi,
   Що забрели в озера до колiн,-
   Усе злилось в контрастному єднаннi,
   Покинуте й приречене на тлiн.

   Сибiр - то край неволi, де вiд кровi
   I слiз земля скипається внутрi,-
   Напевно, й сном не снилось Єрмаковi,
   У що його обернуть владарi.

   Сибiр - то край засуджених на муки,
   Страховисько, що й мертвих потряса.
   А поїзд мчить - тунелi, вiадуки
   Та вiкова тайга i небеса.

   Набiгли думи - ока не зiмкнути.
   Мов кiнокадри - види у вiкнi.
   Вже зникли в ньому гори i якути -
   Сибiрський поїзд мчить по рiвнинi.

   I раптом - Боже! - хата бiлостiнна.
   Щось у менi ввiрвалося, як дзвiн:
   Старий дiдусь, можливо, з України
   Махає нам рукою навздогiн.

   Аж падає - без догляду i слова,
   Один як перст, покинутий в глушi,-
   Мабуть, менi ця зустрiч випадкова
   На все життя залишиться в душi.

   Бувають всякi випадки життєвi,
   А цей - як вогник в отчому вiкнi,-
   Чомусь так зримо в тому дiдусевi
   Полуботок привидiвся менi.

   4

    Незламний, мужнiй, хоч i худощавий,
   Iз булавою - гетьман наказний,
   Вiн став на захист волi i казни
   Перед засиллям царської держави.

   Хто поклонявся в небi журавлю,
   А хто синицi в жменi - вiн чаїно
   Кричав, коли на шиї України
   Лихий Петро затягував петлю.

   Вiн слав Петровi жалiбнi суплiки -
   У власнiй хатi милостi благав,
   Готовий був за тисячу Полтав
   Прийняти кару й мучитись вовiки.

   Не шкодував нi сили, нi душi,
   За всiх платив своєю головою,
   Однаково безстрашний - з булавою
   И за гратами у рванiм кунтушi.

   Вiн так наївно вiрив милосердю,
   Був самозречний, наче пiлiгрим,-
   Я дотепер схиляюсь перед ним,
   Перед його незламнiстю i смертю.

   5

    Важкий туман сочиться по вiкнi.
   Колеса в рейки стукають ритмiчно.
   А я, немовби всупiр стукотнi,
   З дорожнiм сном змагаюся стоїчно.

   Нiхто нi слова - сутiнки густi
   I пасажири в чемнiй недовiрi.
   Я серед них нiмiю в самотi,
   Як той дiдусь, покинутий в Сибiрi.

   Вже день надворi, наче акробат,
   Виборсується з темряви - iз ями,-
   Засяє сонце - й обриси Карпат
   З-пiд сонних вiй проклюнуться сльозами.

   Перегорять i розпачi, й жалi,
   I тiльки спазми в горлi - Україна! -
   Я припаду до рiдної землi
   И закам'янiю, ставши на колiна.

   Моє жадання сповнилось-таки -
   Я не помер в неволi на чужинi,
   За кроком крок - угору по стежинi
   Iду й дивлюсь на сонце з-пiд руки.

   Iду й знайомих газдiв зустрiчаю,
   I "Слава Ису!" по-давньому кажу,-
   Не промiняв на грамоту чужу
   Нi рiдної говiрки, нi звичаю.

   Тi газди з роду славних рiзьбарiв,
   Я знаю їх i вiрю їм на слово,
   Як рiзьбара я вчора випадково
   И колишнього навчителя зустрiв.

   То був кумир гiмназiї - iсторик
   Пантелеймон Тарасович, то вiн
   Пiдняв наш дух, як хворого з колiн,
   Зцiляючи й зневiрених, як хворих.

   Як давнiй лицар, чесний i правдив,
   Утiкши з рук червоного терору,
   Вiн полюбив гуцульську Чорногору
   Й своє життя гуцулам присвяти?

   То вiн страшну iсторiю повiв нам
   Про гетьмана Полуботка й Петра,
   Казав, що в нiй самим себе пора
   Пiзнати нам, невiгласам наївним.

   Тепер вiн став на старiсть рiзьбарем,
   Знайшов собi й притулок необжитий -
   Пантелеймон Тарасович, навчитель
   I правдолюбець, гнаний задарем.

   Ми наче рiднi в Косовi зустрiлись,
   Утiшенi й розгубленi в юрмi,-
   Жаль, що не стрiв його на Колимi,
   Де й вiн здавав екзамени на зрiлiсть.

   Але хiба лиш ми ту Колиму
   Обмiряли - iз каменя на камiнь? -
   Я мимохiть, прощаючись, в нестямi
   З плачем на груди кинувся йому.

   7

    Нарештi й хата, схожа до колиби,
   Свiтуща пустка - затхла i глуха;
   Цiлi i дверi, й вiкна - тiльки шиби
   Хтось витлумив, не чуючи грiха.

   Стоїть i стiл, застелений обрусом,
   I на столi - приладдя для письма,
   I глек на воду, з вигляду - як бусол,
   I лава, й пiч - лиш матерi нема.

   Не дочекавшись вироку, за мене
   Її на старiсть вивезли в Сибiр
   I десь в тайзi, самотню й безiменну,
   Звели зi свiту, кинувши в тужбi.

   Посиротiла й хата на вiдшибi,
   I цей порiг, i клямка, й постоли,
   I навiть дим у коминi - спасибi,
   Що хоч ту хату люди зберегли.

   Вже тиждень я живу у нiй, самотнiй,
   Поправив тин i залишки ворiт,
   I, щоб не стати схимником, сьогоднi
   Уперше вийшов глянути на свiт.

   Iду й дивлюсь - нiчого не змiнилось,
   Тi самi гражди з гребенями стрiх
   I та ж крута камiнна сухожилiсть
   Гiрських стежин та звивистих дорiг.

   Стара церковця й цвинтар пiд горою,
   Де спочивають пращури мої,-
   Мабуть, нiде так боляче весною
   Не розривають серця солов'ї.

   Тут вiковiчний захисток присiлку,
   Що непомiтно вiку дожива,-
   Присяду й душу виплачу в сопiлку,
   Позбувшись права плакати в слова.

   У нiй нема нiякої крамоли,
   Мелодiя сопiлки - як сльоза,
   Невидима й невинна, хоч нiколи,
   Немов луна, безслiдно не щеза.

   Як образи у церквi, обцiлую
   Пучками всi її голосники,
   Воздам на нiй крамольну алiлую
   За пережитi муки i роки.

   Я наче вперше стрiнувся з весною -
   Стара церковця, цвинтар, солов'ї,-
   Хоч, може, тут не дивляться за мною
   Усевидющi недруги мої.

   Як реп'яхи - цупкi мої сухоти,
   Закашлявся у хусточку - i кров,
   Я ще, мабуть, до себе не прийшов,
   А вже берусь до всякої роботи.

   Знайшов у хатнiй схованцi на днi
   Колишнi вiршi й начерки поеми,
   I знов торкнувся спогадом до теми.
   Що, наче рана, ятриться в менi.

   Немарно ждав Полуботок халепи -
   Цар не любив докучливих суплiк,
   Вiн подумки давно його прирiк
   На смерть, назвавши хитрим - як
   Мазепа.

    I царське зло звалилося як грiм
   На голову - нi вольностi, нi вiйська,
   Прийшов указ, аби малоросiйська
   Колегiя орудувала всiм.

   Все посполиття владний Вельямiнов
   Згинав в дугу, аж трiскали хребти,-
   Народ, що мовчки дався запрягти
   Себе в ярмо, зiгнеться неодмiнно.

   Вiн сам себе зречеться у ярмi,
   Забуде волю й материне слово!..
   О Господи, прости менi - я знову
   Грiшу на нього, як на Колимi.

   Не хотячи ловлю себе на словi,
   Що, може, й сам народ не без вини
   У тiм, що за маєтки i чини
   Вiддав козацькi вольностi Петровi.

   I, може, ми самi не без грiха,
   Що боїмося гинути за нього,
   Усiх i вся засуджуємо строго,
   А бiль душi, одначе, не втиха.

   9

    Щось незбагненне коїться: мов конi,
   Гасають слухи, радiснi й сумнi,-
   Вже третiй раз про змiни у законi
   Блюстителi зачитують менi.

   За першим разом велено уставом,
   Щоб жив я тiльки в рiдному селi,
   За другим, наче глумлячись над правом,
   Про те - що я вже вiльний взагалi.

   А нинi втретє викликали й звично
   Дали три днi на виїзд - от i все,
   Дарма, що я невинен юридичне,
   За ними ж право - хто мене спасе?

   В Угорщинi повстання - i хоч Косiв
   За тридев'ять земель, але мене,
   Аби я тут крамоли не розносив,
   Страшний закон у безвiстя жене.

   I хоч я кров'ю кашляю й стражденне
   Життя вже силу випило мою,
   За їх бездушним вироком - для мене
   Немає мiсця в рiдному краю.

   Гуцульщина - як писанка,- звичайно ж,
   Усяк на неї зазiхи таїть,-
   Не встигнемо оглянутись - i край наш
   Пройдисвiти заселять самохiть.

   То суть їх фiлософiї,- казав же
   Пантелеймон Тарасович колись,
   Що тi заблуди прагнутимуть завше,
   Аби ми й свого iменi зреклись.

   Не знаю, де вiн - зайнятий рiзьбою
   Чи рiдним словом душi зогрiва? -
   Те слово нам - як зiлля звiробою,
   Хоч i гiрким не раз воно бува.

   Я, наче в Бога, вiрую у нього,
   Бо як без вiри душу зберегти? -
   Вже час менi збиратися в дорогу,
   А то ще вдруге вiзьмуть за дроти.

   Блюстителi закону не дармують,
   Мовляв, даремно хлiба не їдять,-
   Яку завгодно справу сфабрикують,
   Не боячись нi суду, нi проклять.

   10

    Немов у снi чи мареннi тяжкому,
   Не тямлячи, що трапилось, живу,
   Я бачив смерть вiч-на-вiч, наяву,
   Як нить життя, що рветься на тонкому.

   В якiйсь лiкарнi прихисток знайшов,
   На день чи два - яка менi рiзниця? -
   Вже й так при кожнiм порусi сочиться
   Менi iз рота - кутиками - кров.

   Живу - i лину думами в Карпати.
   Хiба зi смертю змириться дута?
   Незнаного вигнанця без гроша
   Нiхто не схоче й в землю закопати.

   Я, мов листок, закинутий в степи,
   За кожну мить хапаюся душею,
   Печалюся i радуюся нею
   Як благодаттю,- смерте, вiдступи!

   Я ще живу, знеможений до млостi,
   I думаю, хоч тлiнням вже пропах,-
   У тих побитих долею степах
   Десь поховали волю запорожцi.

   Згасає день. Так холодно. Нiщо
   Не грiє духу. Вiкна - як бiйницi.
   Я наче в Петропавловськiй в'язницi
   Караюся, не знаючи за що.

   Я ту в'язницю бачив на картинi -
   Важке склепiння, стiни кам'янi,
   В її кромiшнiй темрявi менi
   Полуботок ввижається i нинi.

   У ланцюгах, могутнiй - як Самсон,
   Зведеться - й тiм'ям вивалить склепiння,
   Та цар не чує докору сумлiння
   За те, що топче право i закон.

   Колись вони ще стрiнуться - державнi
   Суперники - на божому судi,
   I я торжествуватиму тодi,
   Бо перед ним усi ми рiвноправнi.

   Вже звечорiло. Закутки нiмi
   Заворушились мишами й щурами,-
   Дивлюсь у вiкна й хрещуся на рами,
   В моїй палатi - темно, як в тюрмi.

   11

    Блюстителiв не мучитиме совiсть
   За те, що, лиш звiльнивши з кабали,
   Мене у добровiльну примусовiсть,
   Як в гамiвну сорочку, одягли.

   I витурили з рiдного присiлку
   У свiт - куди? - Хiба не все одно.-
   Я й так пiд їхнiм наглядом у щiлку
   Самотностi був загнаний давно.

   Лише три днi дали менi на збори,
   Три днi - важких i темних, як гроби,
   I з вузликом святої Чорногори -
   На всi чотири сторони судьби.

   Не тямлю, як до станцiї дiйшов я
   I сiв на поїзд з вузликом своїм,-
   Безмежний край - Карпати, Поднiпров'я,
   А я немов бездомний анонiм.

   Лежу один у смертницькiй палатi
   I сам себе шукаю в темнотi,
   Покинутий, як той, що при Пiлатi
   Страждав за нас, розп'ятий на хрестi.

   Дiждався врештi волi i спокою -
   На волосинцi вiчностi тремчу.
   Знiчев'я щоки мацаю рукою
   I кашляю - надсадно, досхочу.

   12

    Я бачу образ матерi - вона ще
   Така болюча в серцi, молода,
   Ще десь чекає Божого суда,
   Завезена в Сибiр напризволяще.

   А он дiдусь, забутий усiма,
   Край залiзницi поїзда стрiчає
   И бiжить за ним у тужному вiдчаї,
   Немов пустельник, сходячи з ума.

   I з Косова, спираючись на костур,
   Як все життя - попереду людей,
   Пантелеймон Тарасович iде,
   З крутим чолом, високий, як апостол.

   Не нiч - а Божа Бiблiя: стоять
   Сiм янголiв iз сурмами святими,-
   Вже золотий жертовник перед ними
   Покрився димом - зiрвано печать.

   Чи то в натурi дiється, чи сниться?
   Я чую гул i тупiт в головi.
   Iдуть на суд i мертвi, i живi,
   I божим страхом свiтяться їх лиця.

   Вже затрубила янгольська сурма -
   I цар Петро, забiгавши в сум'яттi,
   Очима свердлить темiнь в казематi,
   Чи де якої шпарочки нема.

   Уздрiв Павла Полуботка в кайданах
   I вiдсахнувся - шкiра й кiсточки,-
   Хоч в судний день, а стрiлися-таки
   В однiй з мiльйонiв зустрiчей нежданих.

   Тепер уже всевишнiй Судiя
   Петра з Павлом розсудить неодмiнно,
   Воздасть йому за все - й за Україну,
   I за грiхи усiх його дiянь.

   Якась гора на мене навалилась,
   I прокотилось тисячу громiв,-
   Здається, третiй янгол засурмив -
   Третина рiк у кров перетворилась!

   Лиш мученики в царствi сатани
   Возрадувались з янгольської сурми,-
   Я жду, коли розверзнуться їх тюрми
   И навiки стануть вiльними вони.

   I затряслося небо! Лжепророки,
   Що славили дияволiв своїх,
   Рвучи одiння, падають до нiг
   Всевишньому й караються жорстоко.

   Перед його сiяючим лицем
   Стоять, як в день Содому i Гоморри,
   I просять смертi, молячи, щоб гори
   Попадали й накрили їх живцем.

   Та гори не сховають їх, i з чашi
   Святого гнiву питимуть усi,-
   Вже засiдає суд на небесi,
   Я жду його в смиренному безстрашшi.

   Розвидниться - i з трепетом сердець
   Його уздрять i мудрi, й юродивi,
   I на престолi сяде Справедливiсть,

   I буде Суд - Початок i Кiнець.

Немає коментарів:

Дописати коментар